10 Kasım 2015 Salı

Bir Mimarın Masası ve "Ustam ve Ben"

Bir Mimarın Masası ve "Ustam ve Ben"


Ankara'ya, kızlarımın evine geldikçe okuduğum bazı kitapları burada bırakıyorum. Onların da kitapları eklenince burada da bir küçük ve sevimli bir kitaplığımız oluştu. Bu kitaplardan biri de Elif Şafak'tan "Ustam ve Ben". Proje, eskiz ve marketlere dolu bir evde, en iyi yorumlanacak kitaplardan biri  olmalı...


Elif Şafak' tan üç kitabını okudum bugüne kadar. Bunlar;   .

1.Pinhan

2.Aşk

3.Ustam ve Ben'dir.

Okuma listemde olup henüz okumadığım bir de "İskender"  ve "Sakız Sardunya" var.


Elif Şafak ülkemizde en çok eleştirilen yazarlardan biridir. Eleştirenlerin bir kısmı, yazarın bugüne kadar hiç bir romanını okumamış, bir kısmı da maalesef vasat bir roman olan "Aşk"  la  okumaya başlamıştır.


Öncelikle "Pinhan" 'la  başlayalım. Yazarın ilk kitabı ve benim okuduklarımın en iyisi bu.  Bu romanı, tüm kitap  okumalarım içinde de ayrıcalıklı bir köşeye koyarım. Muhteşem bir dil hakimiyeti,  eski dilde sözcüklerin ustaca kullanımı, güzel bir kurgu ve çok boyutlu bir görsel anlatım.


"Aşk" bugüne kadar en çok satan roman  bildiğim kadarıyla. Mevlana ve Şems bağlamında basit bir öykü ve önce İngilizce yazıldığı için vasat bir anlatıma sahip. En garip uygulaması ise erkekler okusun diye pembe kapağın yanı sıra gri kapaklı sürümünün de basılması.


Gelelim "Ustam ve Ben" e.

Daha kitap ilk yayınlandığında ön yargılar başladı. Kendini edebiyat dünyasının duayeni sayan bir çok eleştirmen acımasızca eleştirdi yazarı.


José Saramago'nun "Filin Yolculuğu" 'ndan çalıntı dendi. Halbuki yazar, bu kitabı kendisi tanıttı okurlarına. Ben karşılaştırmak için bu kitabı da okudum. Zor, düşük tempolu sıkıcı bir kitaptı ve "Süleyman"  adlı filin yolculuğu yakından uzaktan "Ustam ve Ben"' deki öyküye benzemiyordu.


Mimarlar eleştirdi yazarı kitaptaki mimari hatalarla ilgili. Bilimsel jüriler kuruldu adeta, meslek dergilerinde eleştiriler yayınlandı. Romanın bir kurgu olduğunu unuttu eleştirenler.


Kitap, Mimar Sinan'ın kalfası, aynı zamanda filbaz olan Cihan'ın öyküsünü anlatıyor. Mimar Sinan, Mihrimah Sultan, Kanuni, Selim, İstanbul, fillerin dünyası, çingeneler, mimari eserler, hırslar, kıskançlıklar, aşklar, ustaca özenle örülmüş. İki kalfanın İtalya yolculuğu görsel bir düş adeta. Emek verilmiş, güzel kurgulanmış, sıcak, keyifli bir kitap. Anlatım gücü yine İngilizce'den çevrildiği için 'Pinhan"' 'a yaklaşamıyor. Ama "Aşk" 'tan kesinlikle daha güçlü. Özetle okumanızı kesinlikle tavsiye ederim.


Elif Şafak, Türk ve Dünya Edebiyatının yetiştirdiği önemli yazarlardandır. Duyarlılıkları yüksek, kalemi güçlü, okuruna saygılı, okurunu dinleyen ve okurundan beslenen.. .


Yazarları, eserleriyle değerlendirmeliyiz. Ön yargılardan , uzak sadece yazdıklarıyla.


Namık Somel / 1 Ocak 2015 /  Ankara

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder